Hétfőn hajnalban kezdik meg a zátonyra futott és megdőlt Costa Concordia felállítását

Téma: 

Jövő hétfőn kezdődik a másfél évvel ezelőtt a toszkán Giglio szigeténél zátonyra futott Costa Concordia tengerjáró hajó függőleges helyzetbe állítása - jelentették be csütörtökön az olasz illetékesek. Ennek feltétele, hogy a jelenleg kedvező időjárási viszonyok ne változzanak.

Precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből való kiemelését Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője, aki csütörtöki sajtótájékoztatóján a műszaki részleteket ismertette. Eszerint a 2011. január 13. éjszaka óta a jobb oldalán fekvő hajó "kiegyenesítése" 10-12 órán át tart: a hatalmas hajóroncs mozgatása nagyon lassú lesz és folyamatos ellenőrzés mellett fog zajlani.

A mindeddig példa nélküli mérnöki-műszaki beavatkozás angolul a parbuckling nevet kapta (theparbucklingproject.com). A hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz-amerikai cég végzi a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. Gabrielli elmondta, hogy a költségek már túllépték a 600 millió eurót. A polgári védelem vezetője hangsúlyozta, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem kerül a hajóroncs eltávolítása.

A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet azóta is az a két szikla tartja, melyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel.

A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó felállításán tavaly nyár óta dolgoznak. Először a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna súlyú pódiumot építettek. Erre fogják ráhelyezni a felállított hajót.

A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, ezekkel húzzák majd fel a hajót. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálja a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, melyek arra szolgálnak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kell elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben.

Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet szivattyúztak ki a hajótestből és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot.

Gabrielli elmondta, hogy ötszázan vesznek részt a Costa Concordia felállításában, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök és a római La Sapienza tudományegyetem 10 biológusa is.

"Nagyon óvatosan fogunk haladni. Mindenekelőtt a biztonságot tartjuk a szem előtt" - hangoztatta Gabrielli. Hozzátette, kevéssé valószínű, hogy az acélhuzalok elszakadnának vagy a hajótest darabokra törne. Inkább attól tartanak, hogy a tartószerkezetek elbírják-e a mozgásban levő hatalmas test súlyát. Hangoztatta, elkerülhetetlenek az újabb szivárgások, de a hajó végleges eltávolítása után helyreállítják a tengerfenék korábbi állapotát és a következő öt évben folyamatosan ellenőrzik a tengervíz minőségét.

A hajó felállításával a tervezett munka 76 százaléka megvalósul. Ezt a Costa Concordia elvontatása követi. Ennek ütemezése attól függ majd, hogy milyen állapotban van a hajó vízből kiemelt oldala a tengervízben töltött másfél év után. A hajót valószínűleg a toszkán Piombino kikötőjébe szállítják és itt darabokra szedik szét.

Gabrielli hozzátette, hogy prioritásnak számít a szerencsétlenségben meghalt Maria Grazia Trecarichi utas és a legénységhez tartozó Russel Rebelli holttestének megtalálása is. A Costa Concordián 32-en veszítették életüket: Trecarichi és Rebelli holtteste a hajóval együtt a tenger mélyére süllyedt.

A hétfőn kezdődő beavatkozást Giglio lakosai aggodalommal figyelik. Attól tartanak, hogy emelés közben a hajó lecsúszik a testét tartó sziklákról és a mélybe süllyed. A hajóroncs mellett hetven méter mély a tenger. Ettől félnek a természetvédők is.

A Costa Concordia "kiegyenesítését" több száz újságíró és televízióadó egyenesben követi. Gabrielli arra figyelmeztetett, hogy rendkívüli eseményről, de nem látványosságról van szó, mivel ezt tragédia előzte meg.

Kapcsolódó cikkeink

Két ember maradványaira bukkantak búvárok csütörtökön a tengerben a zátonyra futott Costa Concordia óceánjáró közelében.

Szeptember közepétől kezdődhet a másfél évvel ezelőtt a toszkán tengeren zátonyra futott tengerjáró kiemelése a vízből, amit a közeli Giglio-szigetének lakói és a természetvédők is aggodalommal kísérnek. Megkezdődött a visszaszámlálás Giglio partjainál.

Francesco Schettino kapitány parancsairól és az óceánjáró megfeneklésének részleteiről számolt be a Costa Concordia egyik tisztje a grossetói bíróságon a szerencsétlenségről hétfőn folytatódott perben.

A tervezettnél két órával később kezdődik a zátonyra dőlt Costa Concordia hajóroncsának felállítása – jelentette be Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője hétfő reggeli sajtótájékoztatóján.

2021. január 22., péntek, Vince,Artúr