Magyar hajó miatt vitáznak az ukránok az oroszokkal

Írta: Németh Csaba , - Frissítve: 21st June, 2013 - 9:15pm

Téma: 

Vitába keveredtek orosz és ukrán roncskutató búvárok a Fekete-tengerben elsüllyesztett egykori Magyar Vitéz nevű gőzhajó megtalálásáról. Az ukránok azt állítják, hogy már tíz éve ráleltek a Totila névre átkeresztelt, német zászló alatt szolgáló magyar hajóra, amely 1944-ben végezte a tenger mélyén. Az Orosz Földrajzi Társaság kutatóexpedíciójának tagjai ezzel ellentétben azt közölték, hogy június elején Szevasztopol környékén, a Fekete-tenger partja közelében találtak rá az egykor Magyarországon készült hajóra.

A roncskutatók a legkorszerűbb berendezésekkel előbb letapogatták a roncsot, és megállapították, hogy szerintük a Totiláról van szó. A búvárok ezután merültek le, és több holttestmaradványt is láttak a roncsokban - írta a lenta.ru orosz hírportál.

A krími orosz televíziós csatorna június 18-én számolt be a 4000 tonnás, 1941-ben vízre bocsátott, a második világháború alatt német kötelékbe került Magyar Vitéz 1944. május 11-e tragikus pusztulásáról és megtalálásáról. A hajó a Teja névre átkeresztelt Magyar Tengerésszel együtt a romániai Konstanca kikötőjéből indult, és az volt a feladata, hogy kimenekítse a szovjet gyűrűbe került németeket.

Az orosz televízió jelentése szerint a Totila mintegy kétezer emberrel a fedélzetén süllyedt el a szovjet vadászgépek támadása során a krími partok közelében.

Szergej Voronov, a Fekete-tengeri Víz Alatti Kutatások Központjának igazgatója ugyanakkor közölte, hogy már tíz éve tudomásuk van arról a hajóról, amelyet az orosz roncskutatók bejelentettek, és azt ukrán búvárok fedezték fel.

Az ukrán szakember ugyanakkor kételkedik abban, hogy valóban a Totilát találták volna meg az Orosz Földrajzi Társaság roncskutatói. A tenger mélyére süllyedt hajó ugyanis üres, holott a hadtörténeti leírások szerint a Totilát alaposan megrakták teherrel, emberekkel és légvédelmi fegyverekkel.

A lenta.ru közlése szerint a Magyar Vitéz nevű hajót a Szálasi-puccs után kobozták el a németek, és katonai szállítóhajóvá alakították. A hatodik században élt keleti gót király nevére keresztelt tengeri járművet a német megszálló csapatok kimenekítése közben három 100 kilós bomba is eltalálta és elsüllyedt. Fedélzetén különböző adatok szerint 2000-3900 ember volt.

A hajó műszaki adatai:

Legnagyobb hossz: 94,00 m
Hossz a függélyek között: 86,00 m
Legnagyobb szélesség: 13,70 m
Oldalmagasság: 6,90 m
Legnagyobb merülés: 5,95 m
Vízkiszorítás: 5300 t
DWT: 3900
Főgép típus: Ganz-Jendrassik VIII. JhR. 216
Főgép teljesítmény: 4 X 400 LE
Meghajtás módja: dízel-elektromos
Holtvizi sebesség: 11 csomó

A hajó története:

1942-SEVASTOPOL, SZU (szovjet megrendelésre kezdik építeni, de a háború kitörése miatt a szovjet javakat lefoglalják)
1943-MAGYAR VITÉZ, Magyar Kereskedelmi Tengerhajózási RT, Budapest, HU
1943 Németország Galacon lefoglalja haditengerészeti szállításokra.
1943-TOTILA, Reichs Komisar Seeschiffahrts, Berlin, D
1944. 05. 10.-én orosz bombatalálat következtében kigyullad és a Herszon-fok mellett elsüllyed a Fekete-tengeren.

Kapcsolódó cikkeink