HÍREK
Orbán Viktor: A közép-európai egység a magyar vidék boldogulásának kulcsa is egyben
Átadják a forgalomnak az M30-as autópálya újabb, több mint 50 kilométeres szakaszát Miskolc és a tornyosnémeti határátkelő között. Ha van közép-európai együttműködés és egység, akkor tud boldogulni a magyar vidék – mondta Orbán Viktor az M30-as autópálya átadásán, amely Miskolcot köti össze Kassával. 2010 óta, több mint 600 kilométer sztráda épült Magyarországon.
A miniszterelnök hangsúlyozta: nem egyszerűen csak virágzó vidéki Magyarországra van szükség, hanem egy erős Közép-Európára, amely meg tudja védeni magát. A kormányfő elmondta azt is:
2010 májusa óta 33 autópálya- és egyéb gyorsforgalmi útszakaszt adtak át, összesen 600 kilométert.
„Nincs magyar vidék fejlődése a közép-európai egység gondolatának megvalósítása nélkül. Ha van közép-európai együttműködés és egység, akkor tud boldogulni a magyar vidék is.
Amit tehát akarunk, nem egyszerűen csak virágzó vidéki Magyarország, hanem egy erős Közép-Európa, amely erős és önálló erőközpont és elég erős ahhoz, hogy megvédje magát az olyan természetellenes beavatkozásokkal szemben, aminek mind a mai napig nyögjük a következményeit”
– fogalmazott Orbán Viktor.
Hangsúlyozta: hogy ez a cél megvalósuljon, utakat kell építeni, amelyek összekötik a vidék különböző részeit, a vidékieket beviszik a nagyvárosba, összekötik az anyaországi magyarokat, a határon túli magyarokat és összekapcsolják a térség népeit. A most átadott út is ezt a célt szolgálja – mutatott rá.
A kormányfő hozzátette:
„Az egyetlen biztos dolog, függetlenül attól, hogy merrefele mozdul a világ, az egyetlen biztos dolog, aminek értelme és haszna van a számunkra, az az, ha Közép-Európát építjük és Közép-Európát erősítjük.
Ilyen utakat kell építeni, ilyen vezetékeket kell létrehozni.
Tervezzük a négy ország fővárosát összekötő gyorsforgalmi vasútvonal megépítését, tervezzük az energiahálózatok és a különböző vezetékrendszerek összeköttetését is.”
Orbán Viktor kifejtette: régen a Lengyelország felé vezető kereskedelem fő gócpontja Kassa volt, nagyon fontos útvonal volt ez, és úgy lehetett egy jelentős nemzetközi útvonalat működtetni, hogy nem kellett hozzá érinteni a fővárost. Mi, Trianon utáni magyarok ezt nehezen tudjuk elképzelni - tette hozzá.
A miniszterelnök úgy látja, vissza kell alakítani a gondolkodásunkat, hogy rájöjjünk: egy olyan korszakba lépünk, amikor nem Budapestről kiindulva kell útvonalakat tervezni, hanem megvannak a régi természetes, egybetartozó térségek, amelyeket érdemes összekötni.
A kormányfő közölte:
Ez egy virágzó vidék volt, amíg a nagyhatalmak az első világháború után szét nem szabdalták. A mi nemzedékünk küldetése, hogy amit az idegenek és a nagyhatalmak szétszabdaltak, azt megpróbáljuk összeölteni
– fogalmazott. Hozzáfűzte: ha ezt nem tesszük meg, akkor a magyar vidék adottságai nem érvényesülnek.
Hangsúlyozta: azonban mindenhol határokba ütközünk, így a magyar vidék boldogulása akkor képzelhető el, hogy ha a ma már különböző államokhoz tartozó területeket össze tudjuk egymással kapcsolni. Ez azt jelenti, hogy nem lehetséges a magyar vidék fejlődése a közép-európai egység gondolatának megvalósítása nélkül – mondta.
Orbán Viktor felidézte:
2010-ben három célt tűztek ki,
- az első az volt, hogy minden megyei jogú város kapcsolódjon be a gyorsforgalmi úthálózatba.
- A második cél az volt, hogy Magyarország minden polgárának – bármilyen kis településen is éljen –, módja legyen arra, hogy a lakóhelyétől legfeljebb fél óra alatt elérje a gyorsforgalmi úthálózatot.
- A harmadik cél pedig az volt, hogy az összes gyorsforgalmi út érje el az országhatárt és kapcsolja össze Magyarországot a szomszédjaival
– sorolta.
Kiemelte: hatalmas erőket, rengeteg pénzt mozgósítottak e célok elérése érdekében.
Már csak három olyan megyei jogú város maradt, amely nem kapcsolódik be közvetlenül a gyorsforgalmi úthálózatba, 2010-ben még 9 ilyen volt - emlékeztetett, megjegyezve: a három város – Zalaegerszeg, Kaposvár és Békéscsaba – esetében is folynak az útépítési munkálatok.
Úgy folytatta,
a magyar emberek 87 százaléka 30 percen belül rá tud kapcsolódni a gyorsforgalmi úthálózatra, ez az arány 2010-ben 60 százalék volt.
Ami a határokat elérő utakat illeti, 2010 előtt mindössze három gyorsforgalmi út érte el az országhatárt, ma ez a szám kilenc, 2025-re pedig 11 lesz – mondta.
A miniszterelnök arról is beszélt, hogy a most átadott beruházás fél órával fogja lerövidíteni az utat Kassától Miskolcig, a beruházás értéke 200 milliárd forint. 2014 és 2020 között 700 milliárd forint érkezett a megyébe, és ha megnyerik a következő választást, ez a szám el fog törpülni azok mellett a fejlesztések mellett, amelyek itt megvalósulnak majd – közölte.
Úgy látja, a most átadott útnak köszönhetően könnyebben jut majd el ide a tőke, az áru és könnyebben jönnek a turisták is.
Orbán Viktor hangsúlyozta: Senki sem tudja, mi fog történni a világban, meglehetősen zavaros a helyzet mindenhol, és mivel Magyarország a legnagyobb nemzetek játszmáját érdemben nem befolyásolhatja, az egyetlen biztos dolog, amelynek értelme és haszna van a számunkra, hogy Közép-Európát építjük, erősítjük. Az ilyen fejlesztésekkel a határok csak politikai tények lesznek, a mindennapi élet zavartalanul folyhat – magyarázta. Hozzátette: Ez nemcsak a magyaroknak, hanem a többi térségbeli népnek is az érdeke.
Azt mondta:
Az útátadással a magyarországi vidék fejlesztése és Közép-Európa megerősítése érdekében is fontos lépést tettek.
Czomba Sándor: A következő három évben a minimálbér 9, 13 és 14 százalékkal növekszik, a garantált bérminimum pedig jövőre 7 százalékkal fog emelkedni, így a várható 3-4 százalékos infláció mellett dinamikus lesz a bérnövekedés.